tag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.comments2015-02-16T17:04:49.965+02:00LuonnonvaraSusanna Tauriainenhttp://www.blogger.com/profile/06650609347636115548noreply@blogger.comBlogger38125tag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-26299667725316716002015-02-16T17:04:49.965+02:002015-02-16T17:04:49.965+02:00Kyllä tämä on yhä voimassa, vaikka kannen vuosiluv...Kyllä tämä on yhä voimassa, vaikka kannen vuosiluvun eivät pysykään perässä.Susanna Tauriainenhttps://www.blogger.com/profile/06650609347636115548noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-66911241365206213052015-02-16T16:28:37.523+02:002015-02-16T16:28:37.523+02:00Onkohan tässä oikea liite? Kannessa menneet vuosil...Onkohan tässä oikea liite? Kannessa menneet vuosiluvut??Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-76677391867264108732014-01-08T14:19:13.788+02:002014-01-08T14:19:13.788+02:00Verkkokauppa tarjoaa mahdollisuuksia ruuan tuottaj...Verkkokauppa tarjoaa mahdollisuuksia ruuan tuottajille. Nopeimmat syövät hitaat! Tarvitsemme lisää yhteistyötä yrittäjien välille. Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-42820722852479057252013-11-21T22:19:11.132+02:002013-11-21T22:19:11.132+02:00Hyvä, hyvä!Hyvä, hyvä!Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/15249520652211442357noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-53766947098671562202012-05-14T17:05:43.362+03:002012-05-14T17:05:43.362+03:00Heh, täällä voi sitten tilata ammattilaisen tekemä...Heh, täällä voi sitten tilata ammattilaisen tekemään työt, jos ei harava taivu käteen: www.savonpirkka.fi/fi/tuotteet-ja-palvelut/viherrakentaminenRistonoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-90316553301619826522011-08-26T12:06:41.019+03:002011-08-26T12:06:41.019+03:00Moi,
Mua itseä ei juurikaan kiinnosta toi ala, mu...Moi,<br /><br />Mua itseä ei juurikaan kiinnosta toi ala, mutta yhtä kaveria kyllä. Laitanpa linkin hänelle :) Kiitoksia :)Matkaopashttp://luksia.fi/default.aspx?id=752noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-25346255210543534852011-04-05T16:49:40.671+03:002011-04-05T16:49:40.671+03:00Ei paha. Kuka vaan hanskaa 40+ tutkintoa. Vielä jä...Ei paha. Kuka vaan hanskaa 40+ tutkintoa. Vielä jäis aikaa edustushommiinkin about parisataa päivää.<br />Jarmo MatintaloAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-85636608169326573832011-03-01T20:10:48.693+02:002011-03-01T20:10:48.693+02:00Onko lisää koulutuspäiviä tulossa? Kun tuo pvm pää...Onko lisää koulutuspäiviä tulossa? Kun tuo pvm pääsi livahtamaan ohiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-20623921222785780412011-02-20T14:23:51.304+02:002011-02-20T14:23:51.304+02:00Hyvä juttu, täälät voi lukea lisää aiheesta viherr...Hyvä juttu, täälät voi lukea lisää aiheesta viherrakentaminen http://artikkelisuomi.fi/viherrakentaminen/Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-52428975503167254892010-12-01T13:17:49.932+02:002010-12-01T13:17:49.932+02:00On mukava seurata luonnovara-alan työtä kestävän k...On mukava seurata luonnovara-alan työtä kestävän kehityksen hankkeissa ja laadun tehostamisessa.Kiistatta edelläkävijöitä. Onnittelen.<br /><br />Rakentamisen kova tekniikka seuraa jähmeästi perässä.<br /><br />Juha Kauhanen. Koulutuskeskus Salpaus.Juha Kauhanenhttps://www.blogger.com/profile/18291788773301715140noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-78254955604608773542010-09-21T09:36:53.999+03:002010-09-21T09:36:53.999+03:00Ehdotus uudeksi nimeksi on turhan pitkä. Nimen ei ...Ehdotus uudeksi nimeksi on turhan pitkä. Nimen ei tarvitse kertoa kaikkea sisältöä, eikä se ole mahdollistakaan. <br />Jos vanha hyvä nimi ei kelpaa (ei kaikki vanhahtava ole negatiivista!), niin Tuotantoeläinten hoidon ammattitutkinto riittää hyvin. Kyllä tuotantoeläinten hoidon pitää sisältää eläinten hyvinvointi, emmekä saa antaa ymmärtää, ettei niin olisi.<br />Jos uudessakin tutkinnossa on kuitenkin mahdollisuus myös yrittäjävaihtoehtoon, niin se asia jää sitten nimestä pois - vanha sen mielestäni sisältää.Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14465606274157100480noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-38061243595875733382010-07-27T13:00:51.499+03:002010-07-27T13:00:51.499+03:00Yhtenä tutkinnon osan nimenä näkyy olevan suunnitt...Yhtenä tutkinnon osan nimenä näkyy olevan suunnitteilla "Lihanautojen hoito". Naudanlihan tuottaminen tai vanha Erikoistunut naudanlihantuotanto on kuvaavampi nimitys.Naudanlihantuotanto kehittyy ja erikoistuu koko ajan välikasvattamoin sekä emolehmätuotannon osalta. Tutkinnon tavoitteissa on korostettava tämän osatutkinnon erityisosaamistaitoja = eläinten käsittely ja eläinsilmän kehittymistä. Näitä taitoja opitaan vain käytännössä.<br />- Vappu -Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-8591026850173674982010-05-27T13:20:15.408+03:002010-05-27T13:20:15.408+03:00Ehdottoman hyvä systeemi jo työelämässä olevien li...Ehdottoman hyvä systeemi jo työelämässä olevien lisäkoulutukseen. Mutta mistä saadaan työssäoppimispaikkoja niille joilla ei ole vielä työpaikkaa?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-19807000187072350232009-03-05T12:36:00.000+02:002009-03-05T12:36:00.000+02:00Hei!Tampereen Viherpäivillä kävi ilmi, että monet ...Hei!<BR/>Tampereen Viherpäivillä kävi ilmi, että monet opettajat luulevat että opetussuunnitelman ohjausryhmä laatii uutta opetussuunnitelmaa ja että ainoana opettajana sitä laatimassa olisi Anni Koppanen. Tämä ei pidä paikkaansa vaan erikseen on opetussuunnitelmaa tekevä ryhmä, jonka vetäjänä toimii Pirkko Mäenpää. Hänen johdollaan on useita opettajia parhaillaan kirjoittamassa uutta opetus suunnitelmaa.<BR/>Tehtävänäni ohjausryhmässä on LUOVA:n edustajana valvoa opettajien etujen ajamista myös opetussuunnitelman laadinnassa ja totta kai puuttua myös opetussuunnitelman sisältöön, jotta se vastaisi sekä työelämän tarpeita että opiskelijan kehittymistä monipuoliseksi ammattilaiseksi. Olen myös aktiivisesti yrittänyt aktivoida opettajia osallistumaan opetussuunnitelmakeskusteluun, koska laadittava uusi opetussuunnitelmahan vaikuttaa meidän kaikkien arkipäivän työhön. Toivoisin, että opetussuunnitelman tekijöiden yhteystiedot olisivat saatavilla sähköpostimuodossa. Jos vaikka joku ammattialalla työskentelevä haluaisi olla yhteydessä tekijöihin. Oppilaitosten nimihirviöiden lyhenteet eivät välttämättä kerro oppilaitosten ulkopuolella työskenteleville kovinkaan paljoa. Samaan listaan voisi lisätä kunkin opettajan kohdalle, mitä osuutta opetussuunnitelmasta hän on kirjoittamassa, jotta kentällä voitaisiin luottaa siihen, että kaikkia koulutusohjelman tutkinnon osia on suunnittelemassa alan asiantuntija. Otan asian esille, koska Viherpäivillä minulle esitettiin epäilys ettei opetussuunnitelmaa ole laatimassa kukka- ja puutarhakaupan koululutusohjelman kohdalla sitä hallitsevaa henkilöä. Pelättiin selvästi, että minä olen siitä osuudesta vastuussa......viherpuolen opettaja..... Tässä muutama kommentti Lepaalta. t. Anni KoppanenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-70761510744294159152009-02-16T20:22:00.000+02:002009-02-16T20:22:00.000+02:00Tervehdys, ohjausryhmässä esitin, että puutarha-al...Tervehdys, ohjausryhmässä esitin, että puutarha-alan määrittely ja arvoperusta jaettaisiin selvemmin kolmeen koulutoshjelman mukaiseen osaan. Minusta ainakin tuntuu, että sen jälkeen olisi helpompi jatkaa kussakin koulutusohjelmassa kurssien työstämistä. Tv Seppo NAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/03729598164658557420noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-71169005672601946142009-01-25T19:48:00.000+02:002009-01-25T19:48:00.000+02:00Ja kommentoitavaa taitaakin olla enemmän osoittees...Ja kommentoitavaa taitaakin olla enemmän osoitteessa<BR/>http://luova.wikispaces.com/Puutarha-alan+tutkinnon+muodostuminen<BR/><BR/>Siellä voi myös tehdä omia ehdotuksia tutkinnon perusteisiin.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-67319346369388826412008-12-17T20:24:00.000+02:002008-12-17T20:24:00.000+02:00Juuri näin.... täällä jo odotellaan kommentoitavaa...Juuri näin.... täällä jo odotellaan kommentoitavaa!!!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-9111813871238816682008-12-17T15:38:00.000+02:002008-12-17T15:38:00.000+02:00Nyt on paras aika vaikuttaa puutarhuri-koulutuksee...Nyt on paras aika vaikuttaa puutarhuri-koulutukseen! Ilmaise täällä oma ajatuksesi koulutuksen tavoitteista ja sisällöstä.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-68283254884147137092008-06-15T22:54:00.000+03:002008-06-15T22:54:00.000+03:00Laitanpahan kommenttia, vaikka tämä tuleekin aika ...Laitanpahan kommenttia, vaikka tämä tuleekin aika myöhään. Ensinnäkin tänne ei tule kovin paljon kommentointia, kun työelämäihmiset ovat töissä, eivätkä jouda lukemaan näitä valmisteilla olevia opseja. toisekseen ne ovat aika vaikeaselkoisia amatööreille. Joten tämä kaikkien osallistuminen opsien tekoon on kyllä pelkkää sanahelinää. Sitten taas on opseista tulossa sellaisia, ettei niillä ole juurikaan tekoa käytännön kanssa. Tai se riippuu, miten niitä halutaan lukea, mutta vaikeuksia tulee tulevien näyttöjen kanssa. Miksi opseja ei voi selkeästi tehdä niin, että kirjataan selkeä luettelo, mitä pitää osata ja ne muokataan kansantajuisesti. Jos ei osaa niin koulutus jatkuu tai ei saa suoritettua perustutkintoa. Tämä on ihmisten huijjaamista. Jos ei osaa, niin ei sellaisella ole mitään tekoa työelämässä.<BR/>Oteaan esimerkki: tietää, miten varsat pitää opettaa, mutta ei kuitenkaan osaa tehdä sitä. Olemme käytännön alalla, ei se tieto paljon auta, jos kukaan ei osaa tehdä!!!!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-91013593125694441802008-05-27T16:21:00.000+03:002008-05-27T16:21:00.000+03:00Tässä vielä vähän vakavammin sanottuna sama.En Sus...Tässä vielä vähän vakavammin sanottuna sama.<BR/><BR/>En Susanna Tauriaisen tämän viestiketjun aloituksessa antamasta osoitteesta (enkä oph:n sivuilta muutenkaan) nyt löydä suunniteltuja sisältöjä (esim Maan Kasvukunnon hoito-kokonaisuudesta (myöhemmässä tekstissäni MKH)). Myöskään opettajainhuoneestamme pöydältä sitä en nyt löydä. Näin ollen joudun turvautumaan ulkomuistiin. MKH: ssa lienee edelleen (perjantaina saamamme tilannekatsauksenkin mukaan) samat sisältökohdat kuin eka versiossa. Tunteja pompsahti 300 lisää (10 ov). Joku tutkinnon osa listassa alempana oli vastaavasti huvennut puoleen (ymmärtääkseni samoilla sisällöillä): 20:stä 10:een ov. <BR/><BR/>Tästä kaikesta jää jonkinlainen hakuammunnan tuntu. Tai ainakin kovin karkeilla hauleilla ammuskelun. <BR/><BR/>Voidaan tietysti sanoa, että sisällöt ovat vielä kehitteillä ja selkiintymättömät. Ja tietysti toteutus oppilaitoksissa voinee hieman joustaakin paikallisten tarpeiden mukaan? <BR/><BR/>Termeistähän tässä lienee aika pitkälti kyse: kun oikein työryhmässä asiaa mietitään, luulisi rikkaasta suomenkielestä löytyvän MKH:n sijaan suunniteltua sisältöä (mm kasvi- kone- ja rakennusoppia) paremmin kuvaava ilmaisu. Esim ”Maatilan hoito”???? Saattaa kuulostaa liian laajalta, mutta ”maan kasvukunnon hoito” ymmärretään kaikkialla erittäin suppeasti. Ja kolmekymmentä opintoviikkoa onkin jo aikaa laajaa… Miksi luoda tietoisesti väärää mielikuvaa?<BR/><BR/>Matti PekkarinenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-32197297239118483332008-05-27T11:23:00.000+03:002008-05-27T11:23:00.000+03:00No nyt (viikolla 21) Pemolla esiteltiin (käyttäjie...No nyt (viikolla 21) Pemolla esiteltiin (käyttäjien toiveiden ja kommenttien mukaan) muokattu uusi versio, ja siinä tähän opintoviikkomääräasiaan on puututtu. <BR/>Sillälailla, sanoi Tarvajärvi. Kehitys kehittyy.<BR/><BR/>Matti PekkarinenAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-11200696204900314712008-04-24T07:53:00.000+03:002008-04-24T07:53:00.000+03:00HeiKiitos Susannalle, joka on avannut keskustelun ...Hei<BR/>Kiitos Susannalle, joka on avannut keskustelun tärkeästä asiasta! Toivon, että muutkin käyttäisivät tätä tilaisuutta - toki tiedän, että keskustelua käydään paljon erilaisissa tapaamisissa jne.<BR/>Minä tarkastelen luonto- ja matkailualojen sekä luontomatkailun koulutuksen kehitystä aikas pitkällä perspektiivillä - ikää kun on ehtinyt kertyä jo sen verran, että luontomatkailu on minut vuodesta 1979 lähtien työllistänyt. Paljon on maailma ja työelämä muuttunut sinä aikana ja muutosvauhti vain kiihtyy.<BR/>Olen Pasin kanssa samaa mieltä siitä, että opintosisältöjen päällekkäisyyksiä pitää karsia tai ainakin sillä tavalla yhdenmukaistaa, että voidaan sopia korvaavuuksista eri tutkintojen kesken. Sekä luonto-ohjaaja, että matkailupalvelujen tuottaja tarvitsevat hyvän luonnontuntemuksen. Eri mieltä olen Pasin kanssa siitä, että luonto-ohjaaja pääsääntöisesti työllistyisi matkailualalle! Me tarvitsemme luonto-ohjaajia esiopetukseen, ylipäätään koulutukseen, sosiaali- ja terveydenhuoltoon, vanhuspalveluihin... Matkailu toki on vetovoimainen, mutta ei ala Suomen kokoisessa maassa nyt pilvin pimein väkeä pysty työllistämään!!!! <BR/>Toivon, että keskustelu tästä viriää ja voimme yhdessä vaikuttaa siihen, että yhteistyö ja vuorovaikutus tutkintojen kehittämisessä lisääntyy.<BR/>Aurinkoisin kevätterveisin<BR/>Liisa Tyllilä, hyvänmielen luontonoita<BR/>Hiking Travel, Hit KyLiisa Tyllilähttps://www.blogger.com/profile/17601548732162993826noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-69006524085795519202008-04-07T08:58:00.000+03:002008-04-07T08:58:00.000+03:00MoiOlen kuunnellut ja osallistunutkin keskusteluun...Moi<BR/><BR/>Olen kuunnellut ja osallistunutkin keskusteluun luonto- ja ympäristöalan ja matkailualan perustutkintojen kehittämiseen. Julkisesti myös eri tilaisuuksissa olen avoimesti seuraavastakin asiasta keskustellut. Haluan kuitenkin vielä tuoda ajatuksia näin kirjallisesti esille. <BR/><BR/>Päällimmäisenä mieltäni askarruttaa mitä uudet luonto- ja ympäristöalan perustutkinnon luonto-ohjaajan ja matkailualan perustutkinnon matkailupalvelujen tuottajan opetussuunnitelmien opintokokonaisuudet ja niiden sisällöt tulevat pitämään sisällään. Pahoin pelkään, että kyseisissä tutkinnoissa ja koulutusohjelmissa tulee olemaan samanlaisia sisältöjä tai pahimmoilleen täysin samoja opintokokonaisuuksia. Pyytäisinkin molempien tutkintojen kehittämistyöryhmiä yhdessä keskustelemaan asiasta ja poistamaan mahdolliset päällekkäisyydet. En halua puolesta puhua kummankaan koulutusohjelman puolesta. Vaan toivon, että työelämän ei tarvitse olla epätietoinen siitä mikä on kyseisten koulutusohjelmien ero ja sitä kautta mikä on niistä valmistuneiden opiskelijoiden ero. Näin saataisiin selvyyttä työelämälle alan koulutusjärjestelmästä.<BR/><BR/>Esitän myös radikaalin kysymyksen, jonka toivon herättävän keskustelua: Kummassakin koulutusohjelmassa puhutaan viime kädessä matkailusta. Miksi luonto-ohjaaja koulutus ei voi kuulua matkailualan perustutkinnon matkailutuottajan alaisuuteen? Onhan luonto-ohjaus osa matkailupalvelujen tuottamista. <BR/>Itse en tyytyisi toteamaan vaan, että koska syy on perustutkinnon yksikköhinnan erossa. Joskus on tehtävä muutoksia niin, että asiat menevät eteenpäin ja saadaan koulutus palvelemaan työelämää. Luonto-ohjaus ei mielestäni tulisi loppumaan tällaisen muutoksen toteutuessa.<BR/><BR/><BR/>Pasi Ruohtula<BR/>pasi.ruohtula@pkky.fi<BR/>050-5364985Pasihttps://www.blogger.com/profile/15635766525310640091noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-31240775669869687932008-03-22T19:55:00.000+02:002008-03-22T19:55:00.000+02:00Tervehdys! Tässä mielipiteeni uuden opsin täällä P...Tervehdys! Tässä mielipiteeni uuden opsin täällä Pemolla esitellystä luonnoksesta.<BR/><BR/>Maan kasvukunnon hoito (20 ov) on meikäläisittäin (Pohjois-Savo) aivan liian laaja, kasvituotannon osalta, siten kuin kuvauksen ymmärrän. Nuorisoa on vaikea motivoida kuuntelemaan ja oppimaan asioita, jotka eivät kosketa täällä.<BR/><BR/>- täältä puuttuvat erikoisen poudanarat kasvit ja poutivat maalajitkin, ja kesän sademäärä normaalisti piisaa. Arvokkaiden erikoiskasvien viljely on vähäistä. Niinpä pellon kastelu ei ole täällä tärkeää eikä yleensä kannattavaa.<BR/>- Maan tiivistyminenkin on täällä nautakarja-alueella aika vieras ilmiö, koska pellot ovat joko jatkuvasti nurmena tai ainakin nurmivaltaisessa viljelykierrossa.<BR/>- Muutkaan rakenneongelmat eivät täällä tunnut kovin tärkeiltä, samasta syystä.<BR/>- Maalevintäiset taudit ja taudit yleensäkään eivät nurmi-viljakierrossa tarvitse paljoa huomiota<BR/>- Niittosilppuri on toiminut salaojituksen puolestapuhujana jo kauan. Niinpä käytössä olevat pellot ovat pääsääntöisesti jo salaojitetut. Tietenkin salaojituksen rakenteet on tarpeen opettaa.<BR/><BR/>Luomu olisi mielestäni syytä poistaa ops-kaavailuista kokonaan, koska:<BR/>- maailma tarvitsee enemmän ja isompia satoja. varsinkin jatkossa, kun osa sadosta aiotaan käyttää energiaksi<BR/>- luomuun kuuluu erottamattomasti runsaampi maanmuokkaus, joko vie koneiden polttoainetta ja aiheuttaa maan kulumista, humuskatoa ja hiilen päästöä. http://mattipekkarinen.net/khkaasut.htm <BR/>- Vain tehokkaalla viljelyllä päästään siihen, että ympäristöllisesti ongelmalliset pellot voitaisiin metsittää. <BR/>- Vain tehokkaalla viljelyllä päästään siihen, ettei arvokkaita luontokohteita tarvitse raivata pelloksi, maailman väestömäärän kasvaessa<BR/>- luomu tulee veronmaksajille kovin kalliiksi: http://mattipekkarinen.net/syksylu.htm ja http://mattipekkarinen.net/etusivu.htm#mitamaksaa <BR/>- ”tehotuotanto”- sana ymmärretään joskus väärin: http://mattipekkarinen.net/repussa/satomyrk/satomyr3.htm <BR/><BR/>Yleisesti: On vaikea innostua usein tapahtuvista opsin muutoksista. Olisi paljon järkevämpää toteuttaa kulloistakin opsia ainakin viisi (mieluummin kymmenen) vuotta, jotta voitaisiin siihen sopeutua ja luoda toimiva toteutus. <BR/><BR/>En jaksa ymmärtää sitäkään, että näytöistä on tullut niin pyhä asia, että se sitoo kädet järkevän opsin teosta, kuten olen nyt tilanteen ymmärtänyt olevan. Siis se asia, että jokaisesta tutkinnon osasta on oltava näyttö ”pakottaa” tekemään isoja tutkinnon osia tms.<BR/><BR/>Turhaksi koen myös nimikkeiden ja termien kanssa vatkaamisen. Pääasia on mielestäni, että tutkinnon osan nimestä kuvastuu sisältö. Olkoonpa nimi sitten tekemistä tai puuhastelua kuvaava tai ei. <BR/><BR/>Uudistukset ovat mielestäni omiaan kannustamaan vanhentunutta opettajakuntaa luovuttamaan paikkansa nuoremmille. Tämä saattaa olla eräs uudistamisen tarkoituskin?<BR/><BR/>Matti Pekkarinen<BR/>PeltosalmiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6221358649170686527.post-80666586229931369362008-03-09T12:58:00.000+02:002008-03-09T12:58:00.000+02:00Hei,tutkintonimike-esityksiä tehdään säännööllisin...Hei,<BR/>tutkintonimike-esityksiä tehdään säännööllisin väliajoin. Niitä kerätään "nippuun" kaikista ammatillisista perustutkinnoista ja lähetetään opetusministeriöön päätettäväksi. Tarkasteluajankohta on muutaman vuoden välein, yleensä se ajoittuu ops-uudistuksiin, mutta muulloinkin niitä voi esittää. Esitykset käsitellään koulutustoimikunnassa, johon blogistakin on linkki. Esitys lähtee ministeriöön vain, jos koulutustoimikunta puoltaa esitystä.<BR/><BR/>On hyvä, että blogissa on otettu eri asioihin rohkeasti kantaa, sillä sitä varten tämä on perustettu.<BR/><BR/>Luonto- ja ympäristöalan ammattien tilastoja ja työllistymistä on vaikea seurata, koska ammatinkuva on niin moniulotteinen.<BR/><BR/>Nyt olemme tehneet rohkeaa visiointia tulevaisuuteen ja mm (+ eri selvitykset)sen perusteella tutkintoa uudistetaan.Anonymousnoreply@blogger.com