Opetus- jakulttuuriministeriössä järjestettiin tänään koulutustoimikuntajärjestelmän ohjausryhmän ja
koulutustoimikuntien puheenjohtajien, varapuheenjohtajien ja sihteerien
tapaaminen. Tällä valmistaudutaan uudelle koulutustoimikuntakaudelle.
Tilaisuudessa Maarit Palonen OKM:stä kertoi AMK-uudistuksen pääpiirteistä ja aikataulusta. Kaikki ammattikorkeakoulut hakevat syyskuun aikana uudelleen toimilupia, jotka tulevat ensi vuoden alusta voimaan. Samanaikaisesti muutetaan AMK-rahoitusta. Kun se ennen on perustunut pääosin opiskelijamääriin, nyt painotetaan suoritetteuja tutkintoja, koulutuksen tehokkuutta sekä uutena tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Seija Rasku OKM:stä esitteli ammattikoulutuksen tutkintojärjestelmän uudistusta eli TUTKE 2:ta. Tutkintojärjestelmää kehitetään entistä joustavammaksi ja nopeammin työelämän muutoksiin reagoivaksi. Rakenteellisia muutoksia tehdään eniten ammatillisiin yhteisiin opintoihin.
Lainsäädäntömuutoksissa yhdenmukaistetaan ammatillisen peruskoulutuksen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen terminologiaa. Esimerkiksi opetussuunnitelman perusteesta tulee tutkinnon peruste, opinnoista tutkinnon osa, koulutusohjelmista osaamisalan sekä oppimisenja osaamisen arviointi erotetaan selkeämmin toisistaan.
Koulutustoimikuntien itsearvioinnin perusteella toimintaedellytyksiä on edesauttanut OPH:n myöstämä määräraha ennakointihankkeisiin, laajat verkostot ja jäsenten aktiivinen toiminta. Toimintaa on edelleen rikastanut seminaarit ja työpajat, alakohtaiset selvitykset sekä KOKOn työsuunnitelma koulutustoimikunnille, joka antaa toiminnalle raamit.
Koulutustoimikuntien toiminnan haasteena on sihteerityön riittämättömyys ja vaihtuvuus, jäsenten kiire ja pitkäjänteisen toiminnan ja suunnittelun puute.
Tilaisuudessa Maarit Palonen OKM:stä kertoi AMK-uudistuksen pääpiirteistä ja aikataulusta. Kaikki ammattikorkeakoulut hakevat syyskuun aikana uudelleen toimilupia, jotka tulevat ensi vuoden alusta voimaan. Samanaikaisesti muutetaan AMK-rahoitusta. Kun se ennen on perustunut pääosin opiskelijamääriin, nyt painotetaan suoritetteuja tutkintoja, koulutuksen tehokkuutta sekä uutena tutkimus- ja kehittämistoimintaa.
Seija Rasku OKM:stä esitteli ammattikoulutuksen tutkintojärjestelmän uudistusta eli TUTKE 2:ta. Tutkintojärjestelmää kehitetään entistä joustavammaksi ja nopeammin työelämän muutoksiin reagoivaksi. Rakenteellisia muutoksia tehdään eniten ammatillisiin yhteisiin opintoihin.
Lainsäädäntömuutoksissa yhdenmukaistetaan ammatillisen peruskoulutuksen ja ammatillisen aikuiskoulutuksen terminologiaa. Esimerkiksi opetussuunnitelman perusteesta tulee tutkinnon peruste, opinnoista tutkinnon osa, koulutusohjelmista osaamisalan sekä oppimisenja osaamisen arviointi erotetaan selkeämmin toisistaan.
Koulutustoimikuntien itsearvioinnin perusteella toimintaedellytyksiä on edesauttanut OPH:n myöstämä määräraha ennakointihankkeisiin, laajat verkostot ja jäsenten aktiivinen toiminta. Toimintaa on edelleen rikastanut seminaarit ja työpajat, alakohtaiset selvitykset sekä KOKOn työsuunnitelma koulutustoimikunnille, joka antaa toiminnalle raamit.
Koulutustoimikuntien toiminnan haasteena on sihteerityön riittämättömyys ja vaihtuvuus, jäsenten kiire ja pitkäjänteisen toiminnan ja suunnittelun puute.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti