sunnuntai 27. tammikuuta 2008

Luonto- ja ympäristöalan ammatillinen koulutus



Tässä koko luonto- ja ympäristöalan ammatillisen koulutuksen tutkinnot sekä uusi luonto- ja ympäristökasvattajan perustutkinnon siältö.









5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei, ymmärsinkö tuon kaavion perusteella siis oikein, että luontokartoittajan tutkinto on uudistuksessa katoamassa?

Tassu kirjoitti...

Luonto- ja ympäristökasvattajan perustutkinnon sisällöstä:

1. Mihin perustuu kaavion alaosassa olevat ilmeisesti työtehtävät kuten luontokoulun ohjaaja?

Oppilaitoksellamme on yhteistyökumppaneina mm. työssäoppimispaikkoina 5 luontokoulua ja 1 ympäristökasvatukseen erikoistunut nuorisotalo pääkaupunkiseudulla. Edellä mainitut ovat olleet loistavia top-paikkoja mutta yhteenkään ei ole työllistynyt luontoyrittäjiä.

Tässä linkissä Suomalaisen luontokoulutoiminnan tunnuslukuja vuodelta 2006:
http://www.bsreagle.net/files/misc/FinnishLK-raportti16%2B3mv%2B.pdf

Seuraavassa linkissä olevasta aineistoluonnoksesta löytyy hyvää aineistoa mm. luontokoulopettajan luonteenpiirteitä ja ammattitaidon osa-alueita, Mielestäni aivan sellaisenaan käytettäväksi ops-työn kehittämisessä:
http://www.bsreagle.net/files/misc/Learning%20outdoors%20Finland.pdf

Ammattitaidon osa-alueissa nousee esille mm. vuorovaikutustaidot ja pedagogiset taidot.

2. Millä perusteella luontoyrittäjän tutkintonimike on pilkottu kolmeksi eri nimikkeeksi?
Mielestäni olisi selkeämpää, jos olisi vain yksi tutkintonimike kuten ympäristöalalallakin ympäristönhoitaja.
Miksei tutkintonimikevoisi olla sama ja erikoistumisala mainittaisiin tutkintotodistuksessa kuten:
luonto-ohjaaja/luontomatkailu
luonto-ohjaaja/luonto-opastus
luonto-ohjaaja/luonnontuoteala
luonto-ohjaaja/luonto- ja ympäristökasvatus

3.Luonnonvaratuottajan tutkintonimike on varsin harhaanjohtava. Luonnonvaroihin kuuluu myös uusiutumattomat luonnonvarat ja niiden hyödyntämisestä ei alallamme liene kyse?
http://fi.wikipedia.org/wiki/Luonnonvarat
Jo käytössä ollut luonnontuoteala on paljon kuvaavampi:
http://www.luontoyrittaja.net/20.html

Terveisin
Tiina Parviainen
Uudenmaan maaseutuopisto

Anonyymi kirjoitti...

Minnan kommenttiin vastaus. Luotokartoittajan tutkinto ei ole katoamassa,vaan kaavio osoittaa alan nykyisen tilanteen.

Tiinan kommenteihin vastauksia:
1. Se on esimerkki yksitäistapauksesta. Lisäksi oletamme, että ala kasvaa ja kehittyy.

2. Tutkintorakenteen uudistamista on pohdittu monissa alan koulutuspäivillä ja lisäksi ihan sitä tarkoitusta vasten järjestetyillä neuvottelupäivillä yhdessä oppilaitosten, sidosryhmien ja opettajien kanssa. Neuvottelupäiville on kaikille vapaa pääsy ja niistä tiedotetaan luonnonvara- ja ympäristöalan sivustoilla => edu.fi => ammatillinen koulutus => luonnonvara- ja ympäristöala.
Voit samoilta sivuilta liittyä myös alan postituslistalle, jolloin saat tiedon suoraan sähköpostiisi.

3. Luonnonvaratuottaja määritellään alan kuvauksessa, josta selviää, missä ammateissa hän voi toimia ja mitä osaamisalueita hänen on hallittava.

yst terv Susanna Tauriainen

Tassu kirjoitti...

Susannalle:

1. Kyllä, nimenomaan kyse on kuudesta yksittäistapauksesta. Esimerkki antaa kuitenkin mielestäni kuvan nykytilanteesta ainakin pääkaupunkiseudulla.

Mitä mieltä ovat muut opettajat, jotka tekevät yhteistyötä luonto- ja ympäristökoulujen kanssa?

Suomessa on noin 20 luonto- ja ympäristökoulua.Tällä hetkellä näiden koulujen toiminta kattaa noin 8 % esi- ja perusopetuksen oppilaista. Tällä perusteella vois ajatella, että tarvetta olisi niin luontokoulunopettajille kuin –ohjaajillekin.

Luonto- ja ympäristökoulujen tulevaisuudesta huolestuneet yhdistykset ovat lähestyneet viime vuonna kansanedustajia kirjeellä, jossa pyydetään pikaisia toimia ympäristökasvatuksen saamiseksi uuteen hallitusohjelmaan.

Ympäristökasvatus näkyy hallitusohjelmassa lauseella: "Ympäristökasvatuksen asemaa vahvistetaan." Sama lause taisi olla kesu:ssakin.

Mutta missä näkyvät keinot ja toimet kuinka ympäristökasvatuksen asemaa vahvistetaan? Ja mihin perustuu näkemys siitä, että ala kasvaa ja kehittyy? Itse kyllä toivon kovasti tätä, mutta ilman konkreettisia keinoja näyttää huonolta.

Aikaisempi kommenttini luonto- ja ympäristökouluille työllistyneistä opiskelijoistamme oli hieman virheellinen. Meiltä valmistuneita opiskelijoita on työllistynyt tuntiohjaajiksi ja keikkatyöläisiksi.

2. Kyllä, mutta pyyntöni perustella ja osallistumiseni tähän keskusteluun ei suinkaan ollut tarkoituksena arvostella nimikettä vaan keskustella siitä. Tutkintonimikkeen uudistuksen myötä toivoisin nimenomaan selkeyttä nimikkeeseen ja olisin toivonut perustelun lisäksi kommentteja omaan ehdotukseeni.

Koulutus- ja neuvottelupäivistä olen ollut tietoinen, informaatio niistä kulkee kyllä hyvin. Lienee kuitenkin huono selitys että opettaja ei aina pysty irrottautumaan opetustehtävistä osallistuakseen mainitsemillesi koulutus- ja neuvottelupäiville.

Olin vuosi sitten tilaisuudessa, jossa esittelit luonto- ja ympäristölan perustutkinnon kehittämistä. Mieleenpainuvaa tässä seminaarissa tutkintonimikkeiden osalta oli käyttämäsi vertaus, että juna menee eteenpäin. Onko tutkintonimikkeet jo päätetty yli vuosi sitten ja eikä niistä ole enää soveliasta keskustella?

Sähköpostilistalla olen ollut jo jonkin aikaa.

Edellämainituista foorumeista ei kuitenkaan ollut nyt kyse, vaan vaikuttamisesta ja keskustelusta tässä blogissa. Eikö tämä blogin tarkoitus olekin olla yksi paikka lisää keskustelulla tutkintouudistuksesta? Ja siten myös opettajien mahdollisuus vaikuttaa. Nyt sitä käytettyäni ohjaatkin toisaalle. Tulee ikävä kyllä mieleen onko tämä blogi vain näennäisdemokratiaa?

3. Kyllä, mutta onko kuvaus tutkintotodistuksessa mukana valmistuneella luonnonvaratuottajalla esim. työpaikkaa hakiessa?

Ystävällisin terveisin
Tiina Parviainen

Anonyymi kirjoitti...

Hei,
tutkintonimike-esityksiä tehdään säännööllisin väliajoin. Niitä kerätään "nippuun" kaikista ammatillisista perustutkinnoista ja lähetetään opetusministeriöön päätettäväksi. Tarkasteluajankohta on muutaman vuoden välein, yleensä se ajoittuu ops-uudistuksiin, mutta muulloinkin niitä voi esittää. Esitykset käsitellään koulutustoimikunnassa, johon blogistakin on linkki. Esitys lähtee ministeriöön vain, jos koulutustoimikunta puoltaa esitystä.

On hyvä, että blogissa on otettu eri asioihin rohkeasti kantaa, sillä sitä varten tämä on perustettu.

Luonto- ja ympäristöalan ammattien tilastoja ja työllistymistä on vaikea seurata, koska ammatinkuva on niin moniulotteinen.

Nyt olemme tehneet rohkeaa visiointia tulevaisuuteen ja mm (+ eri selvitykset)sen perusteella tutkintoa uudistetaan.