Suomen ympäristöopisto SYKLI järjestää valtakunnallisen ja monipuolisen täydennyskoulutushankkeen ammatillisille oppilaitoksille vuosien 2010 - 2012 aikana. Oppilaitokset voivat mitoittaa osallistumisensa hankkeeseen omien tarpeidensa mukaan: koulutustarjonnasta voi valita yksittäisiä koulutuspäiviä tai koota
vaikka koko oppilaitoksen henkilöstölle kattavan täydennyskoulutuskokonaisuuden. Kohti oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointia ja Kestävän kehityksen oppimis-polku ammatilliseen koulutukseen koulutushankkeet ovat Opetushallituksen rahoittamaa opetustoimen henkilöstökoulutusta. Koulutukset on suunnattu ensisijaisesti ammatillisille oppilaitoksille, sekä toisen asteen oppilaitoksille että ammatilliseen aikuiskoulutukseen. Koulutukset voidaan järjestää koko Suomessa. Koulutushankkeet ovat toteutuspaikkakunnasta riippumatta avoimia kaikille kohderyhmään kuuluville osallistujille ja ne ovat osallistujille maksuttomia. Koulutuksista tukea valtakunnallisten tavoitteiden saavuttamiseen
Valtakunnallisesti on asetettu tavoitteeksi, että kaikilla kouluilla ja oppilaitoksilla tulisi vuoteen 2010 mennessä olla oma kestävän kehityksen toimintaohjelma ja 15 prosentilla koulutusorganisaatiosta tulisi olla jokin ulkoinen tunnus tai sertifikaatti kestävän kehityksen työstään. Vuosien 2007 – 2010 aikana uusittavissa
ammatillisen koulutuksen perustutkintojen perusteissa koulutuksen järjestäjälle asetetaan velvoitteita kestävän kehityksen edistämiseksi. Myös tammikuussa 2008 vahvistetuissa ammatillisen koulutuksen laadunhallintasuosituksissa asetetaan koulutuksen järjestäjille tavoitteeksi mm. kestävän kehityksen toimintaohjelman sisällyttäminen osaksi toimintajärjestelmää.
Kohti oppilaitosten kestävän kehityksen sertifiointia – koulutukset
Koulutushankkeeseen kuuluu viisi koulutuskokonaisuutta Koulutusten tavoitteena
on antaa laajalle joukolle oppilaitoksia välineitä toteuttaa käytännössä opetusalaa koskevia kestävän kehityksen tavoitteita. Päätavoitteina ovat osallistuvien oppilaitosten kestävän kehitysten ohjelmien rakentaminen tai olemassa olevien kehittäminen, edistyneiden oppilaitosten tukeminen kohti sertifiointia ja
oppilaitosten toimintakulttuurin kehittäminen. Myös oppilaitosten verkostoituminen ja kestävän kehityksen teemojen syventäminen ovat tavoitteina.
1.Kestävän kehityksen ohjelma haltuun –seminaari Koulutus on suunnattu eri tahoille, jotka vastaavat kestävän kehityksen työn etenemisestä oppilaitoksissa esim. kestävän kehityksen koordinaattorit, rehtorit,
koulutuspäälliköt, koulutussuunnittelijat jne. Koulutuksen tavoitteena on vahvistaa kestävän kehityksen työn etenemisestä vastaavien tahojen tietoisuutta ja sitoutumista kestävän kehityksen edistämiseen oppilaitoksessaan. Koulutus tukee oppilaitoksia myös niiden omien kestävän kehityksen tavoitteiden täsmentämisessä. Koulutus toteutetaan vajaan päivän mittaisena seminaarina ja etätehtävänä, jonka
avulla tuetaan keke-työn etenemistä.
Sisällöt:
•Katsaus kestävän kehityksen osa-alueisiin globaalilta tasolta oppilaitoksiin
•Kestävän kehityksen työn koordinointi kouluissa/oppilaitoksissa
•Kestävän kehityksen ohjelma oppilaitoksen kokonaisvaltaisessa kehittämisessä ja osana laadunhallintajärjestelmää
•Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteerit työkaluna kestävän kehityksen ohjelmatyössä
Toteutus:
½ päivän seminaari ja etätehtävä virtuaaliohjauksena Moodle-ympäristössä yhteensä 1 päivä työskentelyä. Seminaari järjestetään ensimmäisen kerran 3.11.2010 Jyväskylässä. Tarkempia tietoja saa Pauli Vennervirralta tai Syklin koulutuskalenterista http://www.sykli.fi/.
2. Oppilaitos kestävän kehityksen oppimisympäristönä
Koulutuksen tavoitteena on kestävän kehityksen ohjelman systemaattisen kehitystyön aloittaminen tai jo aloitetun ohjelman edelleen kehittäminen arkitoimintojen näkökulmasta. Koulutuksella tuetaan oppilaitosyhteisöjen kehittämistä mahdollistamalla kaikkien henkilöstöryhmien osallistuminen keke-työhön.
Koulutus on samalla oman työn kehittämistä ja se soveltuu työn ohessa suoritettavaksi. Koulutuksessa sovelletaan Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteereitä keke-ohjelman rakentamisen työkaluna. Koulutuksessa esitellään malleja ja esimerkkejä arkitoimintojen suunnitteluun ja hallintaan. Koulutuksen aikana suunnitellaan tärkeimpiin kehittämiskohteisiin oppilaitoksen oma toimintamalli kouluttajien ohjauksessa.
Sisällöt:
•Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteerit keke-ohjelman työkaluna
•Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteerien teemojen kestävän kehityksen näkökohdat
•Oppilaitoksen arkitoiminnot osana kestävän kehityksen oppimisympäristöä
•Toimintojen seuranta ja tietojen keruu
•Arkitoimintojen ympäristöasioiden hallinnan suunnittelu
•Opiskelijoiden osallistuminen arkitoimintojen suunnitteluun
•Ohjeistus ja viestintä
Toteutus:
Koulutus toteutukseen kuuluu kaksi lähipäivää ja 2 etätyöskentelypäivää, joiden aikana tehdään etätehtävät virtuaalisesti kouluttajien ohjauksessa (Moodle)yhteensä koulutuspäivää.
3.Itsearvioinnilla kohti sertifiointia
Koulutuksen tarkoituksena on tukea kestävän kehityksen työssä pitkällä olevia oppilaitoksia kohti sertifikaattia (esim. Oppilaitosten kestävän kehityksen sertifikaatti tai Vihreä lippu). Koulutus on suunnattu koulujen/oppilaitosten kestävän kehityksen työryhmille ja muille oppilaitosten kestävän kehityksen työstä vastaaville tahoille. Kestävän kehityksen auditoijien koulutuksessa on tullut esiin, että kestävän kehityksen itsearvioinnin työkalut ovat tehokkain tapa valmentautua kohti sertifiointia.
Sisällöt:
Koulutuksessa sovelletaan Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteereihin liittyviä itsearviointi-työkaluja. Kestävän kehityksen arviointi toimii samalla laajemminkin oman toiminnan kehittämisenä ja tulee laatutyötä.
Toteutus:
Koulutuksessa opiskellaan arvioinnin työkaluja ja tehdään itsearviointi pilottiluontoisesti valitulle osalle oppilaitoksen toimintaa. Toteutukseen kuuluu ennakkotehtävä, kaksi lähipäivää ja kaksi etätehtävää ja ohjausta (Moodle) yhteensä 5 koulutuspäivää.
4. Kestävän kehityksen vastaavien workshop
Koulutuksen tavoitteena on jakaa tietoa ja kokemuksia hyvistä käytännöistä kestävän kehityksen työssä eri oppilaitoksissa ja verkottaa oppilaitoksia sekä alueellisesti että valtakunnallisesti. Workshopin painopisteenä on viestintätaitojen kehittäminen.
Sisällöt:
Koulutuksessa päivitetään kestävän kehityksen työhön oppilaitoksessa liittyviä asioita ja käytäntöjä uusien Oppilaitosten kestävän kehityksen kriteerien mukaan. Osallistujien identiteettiä oppilaitoksen kestävän kehityksen -työn koordinaattoreina vahvistetaan yhteistoiminnallisten harjoitusten avulla.
Toteutus:
Koulutus järjestetään tavallisen oppilaitosympäristön ulkopuolella. Koulutukseen liittyy ennakkotehtävä ja 2 päivää kestävä workshop-työskentely jossain luonto- yms. keskuksessa taajamien ulkopuolella. Toteutukseen liittyy myös jälkitehtävä, jota ohjataan virtuaaliympäristössä (Moodle) yhteensä 3 koulutuspäivää.
5. Teemasta toimeen
Koulutuksen tarkoituksena on syventää ja päivittää kestävän kehityksen teemoihin, esim. energiaan ja ja veteen, liikkumiseen, materiaalitehokkuuteen ja jätehuoltoon, kemikaalien hallintaan, terveyteen ja turvallisuuteen sekä globaaliin vastuuseen liittyvää tietoa ja käytännön osaamista. Erillisille teemakoulutuksille on tullut tarve kun Oppilaitosten ympäristösertifiointi laajeni kestävän kehityksen sertfioinniksi ja kriteerien rakenne muuttui teemojen kehittämiseen. Myös jatkuva tutkimustiedon lisääntyminen kestävän kehityksen osa-alueista ja muutosten nopeus on luonut kysyntää teemakoulutuksille.
Sisällöt ja toteutus:
Kestävän kehityksen teemoihin esim. energia ja vesi, liikkuminen, materiaalitehokkuus ja jätehuolto, kemikaalien hallinta, terveys ja turvallisuus, globaalivastuu keskittyvä koulutus, jossa päivitetään asiasisältöjä ja annetaan työkaluja teemojen kehittämiselle osana keke-ohjelmaa sekä opetuksessa että arkitoiminnoissa.
Toteutetaan yhdessä paikallisten tahojen kuten energia- ja vesiyhtiöiden ja jätehuoltoyhtiöiden kanssa. Toteutukseen kuuluu yksi lähipäivää ja yksi etätehtävä jota ohjataan virtuaalisesti (Moodle), siis yhteensä 2 koulutuspäivää.
Kestävän kehityksen oppimispolku ammatilliseen koulutukseen
Ammatillisten perustutkintojen perusteissa ja tavoitteissa kestävä kehitys on monella tasolla esillä elinikäisen oppimisen avaintaidoista tutkinnon osien arviointiin. Koulutuksella tuetaan kestävän kehityksen sisällyttämistä oppilaitoksen opetukseen, työssäoppimisjaksoihin ja näyttöihin. Hankeen kohderyhmänä ovat ammatillisten
oppilaitosten opettajat, erityisesti opetussuunnitelmien suunnitteluun osallistuvat henkilöt.
Sisällöt:
Koulutuksella ohjataan kehittämään kestävän kehityksen asioista luonteva koko koulutuksen läpi kulkeva oppimispolku usein erillisten ja päällekkäisten sisältöjen sijaan.
Koulutuksessa päivitetään tietoa eri oppiaineiden kestävään kehitykseen liittyvistä sisällöistä ja ajankohtaisista kysymyksistä sekä ohjataan rakentamaan kokonaisvaltainen kestävän kehityksen oppimispolku tutkintojen tavoitteiden mukaisesti.
Toteutus:
Koulutukseen sisältyy 1 päivän seminaari ja 2 etätehtävää virtuaaliohjauksena (yhteensä 3 koulutuspäivää) Koulutus voidaan toteuttaa 8 kertaa eri puolilla Suomea.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti