Suomalaisissa kouluissa oppimistuloksissa vaikuttaa eniten asenteet, kertoi Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä yrittäjyyskasvatuksen seminaarissa. Koulutuksen pitäisi tuoda kestävää hyvinvointia, joka tarkoittaa itsetunnon kasvamista turvallisessa ympäristössä.
Pitkälän mukaan tulevaisuuden haastetia ovat ilmastonmuutos, väestön kasvu ja ympäristö, globalisaatio ja suomalaisen yhteiskunnan muutos, teknologian kehitys, tiedon luonteen muutos ja laaja-alaisten taitojen merkitys sekä muutokset yhteiskunnan sosiaalisissa rakenteissa sekä lasten ja nuorten kavuympäristössä. Peruskoulun haasteena on, että tietotekniikan käytön valmiudet ja asenteet kouluissa on huonot.
Suomalaisen koulutusjärjestelmän erityispiirteenä on, että ei ole tarkastajajärjestelmää, ei valtakunnallisia testejä, ei opettajien arviointia eikä oppimateriaalin tarkastamista, painotti pääjohtaja Pitkälä.
Pitkälän mukaan tulevaisuuden haastetia ovat ilmastonmuutos, väestön kasvu ja ympäristö, globalisaatio ja suomalaisen yhteiskunnan muutos, teknologian kehitys, tiedon luonteen muutos ja laaja-alaisten taitojen merkitys sekä muutokset yhteiskunnan sosiaalisissa rakenteissa sekä lasten ja nuorten kavuympäristössä. Peruskoulun haasteena on, että tietotekniikan käytön valmiudet ja asenteet kouluissa on huonot.
Suomalaisen koulutusjärjestelmän erityispiirteenä on, että ei ole tarkastajajärjestelmää, ei valtakunnallisia testejä, ei opettajien arviointia eikä oppimateriaalin tarkastamista, painotti pääjohtaja Pitkälä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti