torstai 27. toukokuuta 2010

Ammattiosaamisen näyttöjen arviointi valmistunut

Juuri ilmestyneen arviointineuvoston raportin mukaan ammattiosaamisen näytöt integroidaan laajasti työssäoppimiseen ja opiskelijan arviointiin, joiden osana ammattiosaamisen näyttöjä tulee edelleen kehittää. Ammattiosaamisen näytöt ovat suuri pedagoginen haaste; ne muuttavat opettajan työtä ja ammattia sekä opettajan ammatin paradigmaa. Opettajan työn ja pedagogisten käytäntöjen muutokset ovat suuri haaste pedagogiselle johtamiselle. Opiskelijoiden opiskelu on ammattiosaamisen näyttöjen myötä muuttunut
entistä työelämälähtöisemmäksi.Keskeisimmät muutokset ovat seuraavat:
• Luokkaopetuksesta ollaan siirtymässä työelämälähtöiseen opetukseen ja ohjaukseen, ja työelämä oppimisympäristönä asettaa uusia haasteita turvallisen ja tavoitteellisen oppimisen
mahdollistamiseksi.
• Painopiste on opetuksen sijaan opiskelijan ja työpaikkaohjaajan ohjauksessa ja perehdytyksessä
sekä opiskelijan arvioinnissa.
• Työelämäyhteydet ja sidosryhmäyhteistyö ovat lisääntyneet kaikissa työvaiheissa (suunnittelu,
toteutus- ja arviointi-, palaute- ja kehittämisvaiheet), ja yhteydenpito työpaikkaohjaajiin
ja heidän valmentamiseen ja ohjaukseen korostuvat.
• Opiskelijan arviointi muuttuu työelämälähtöistä osaamista painottavaksi.
• Opettajuus on muuttumassa laaja-alaista osaamista painottavaksi, tutkivaksi ja yhteisölliseksi
perinteisen yksin työskentelyn sijaan.
• Suunnittelu, asioiden järjestely ja kirjalliset tehtävät ja valvonta ovat lisääntyneet.
 
Luonnonvara- ja ympäristöalan havaintoja ovat mm:
• Opiskelijan arviointikeskustelu toteutuu opettajan, työpaikkaohjaajan ja opiskelijan yhteistyönä alojen vertailussa parhaiten
• Työssäoppimisen kokonaismäärä 24 ov/opiskelija on keskitasoa
• Työelämässä suoritetun työssäoppimisen määrä on 18 ov/opiskelija, mikä on vähemmän kuin keskimäärin (24 ov/opiskelija)
•Työssäoppimispaikkoja, jotka mahdollistavat laaja-alaisen ammattitaidon osoittamisen on 55 %, mikä on hiukan vähemmän kuin keskimäärin (68%)
•kouluttamattomia työpaikkaohjaajia on hiukan enemmän (71%) kuin keskimäärin (67%)
•näyttöihin kohdennetun määrärahan määrä/opiskelija on lisääntynyt viimeisen kolmen vuoden aikana (138 euroa/opiskelija => 318 euroa/opiskelija) ja se on keskimääräistä suurempi (279 euroa/opiskelija)
•ammattiosaamisen näyttöön kuluva kustannus/opiskelija on keskitasoa, mutta opetustoimen kustannukset muutoin ovat kaikkein suurimmat muihin aloihin verrattuna
 
Raportti on luettavissa kokonaisuudessaan osoitteessa:
http://www.edev.fi/img/portal/19/Julkaisu_nro_45.pdf?cs=1274875588
 

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Ehdottoman hyvä systeemi jo työelämässä olevien lisäkoulutukseen. Mutta mistä saadaan työssäoppimispaikkoja niille joilla ei ole vielä työpaikkaa?