tiistai 18. toukokuuta 2010

Puutarha-alan koulutusasiat esillä

Maatalous- ja ympäristöalan koulutustoimikunta kokoontui käsittelemään tänään puutarha-alan asioita. Koulutustoimikunta oli aikaisemmin asettanut työryhmän, jonka tuli selvittää alan koulutuksen kehittämisen näkökulmia. Esityksessä nousi kysymys perustutkintojen tutkintonimikkeistä. Ala on yksimielisesti esittämässä seuraavan tyyppistä uudistusta:
puutarhuri-viherala
puutarhuri-kaupanala
puutarhuri-puutarhatuotanto
Kokouksessa ehdittiin käydän lyhyt keskustelu, jonka perusteella muodostui käsitys, että kaksiosainen nimike näinpäin esitettynä ei saanut kaikkien osapuolten yksimielistä kannatusta.
Muut esitetyt asiat kohdentuivat mm seuraavasti:
"Työryhmä suosittaa, että oppilaitokset erikoistuisivat omien resurssiensa, mahdollisuuksiensa ja kykyjensä mukaan sekä verkostoituisivat saman alan toisten oppilaitosten kanssa. Myös yritykset tulisi sitouttaa tähän verkostoon entistä tiiviimmin työssä oppimisen ja harjoittelun kautta. Oppilaitosten laatiessa koulutussuunnitelmiaan yhteistyössä alan yritysten kanssa luotaisiin mahdollisuus opetuksen tason nostamiseen ja parannettaisiin oppilaiden työllistymistä paikallisesti.
Muutoksia ei tässä vaiheessa ole tarpeen tehdä perustutkintoon, vaan kannustaa oppilaitoksia kehittämään koulutustaan yhteistyössä alan yrityksien kanssa."
"Puistopuutarhureiden ja -mestareiden tutkinnot ovat erinomaisesti alalle soveltuvia työnjohtajien ja työmaapäälliköiden koulutusohjelmia.
Teoriassa koulutussisältö on asianmukainen, mutta vaativa. Käytännössä näyttötutkinnot eivät aina vastaa laajuudeltaan ja vaativuudeltaan tämän tason koulutusta. Koulutusmuotoon tulisi saada alempi taso, joka on tarkoitettu viheralan työntekijälle. Ala tarvitsee koulutusohjelman alalle tuleville ammatinvaihtajille, aikuisopiskelijoille ja maahanmuuttajille."
"Viheralalla on myös muita koulutusohjelmia, kuten viherartesaanitutkinto ja kivimiestutkinto. Nämä koulutusohjelmat tukevat alaa tuottaen monitaitoisia työntekijöitä alan yrityksiin. Näissä koulutusohjelmissa voidaan myös kokeilla alalle soveltuvia koulutuksia esimerkiksi "pihasisustaja" tai "kivirestauroija". On tärkeää, että nämä oppilaitokset myös verkottuvat puutarha-alan oppilaitosten kanssa, vaikka edustavatkin eri koulutusalaa (rakennusala, käsi- ja taideteollisuusala).
Työryhmä esittää myös, että viheralan tulisi teettää selvitys alan koulutuksesta, sen koulutusohjelmien keskinäisestä vastaavuudesta ja keinoista lukea hyväksi aiempia opintoja koulutusasteelta toiselle siirryttäessä. Työryhmässä tulee olla edustus Opetushallituksesta."

Alan on hyvä ottaa osaa tähän keskusteluun ja jättää kommentteja - risuja ja ruusuja. Tähän aiheeseen koulutustoimikunta palaa vielä syksyn ensimmäisessä kokouksessa.

Ei kommentteja: