Parhaillaan on meneillään kotieläinopettajien ja -ohjaajien koulutuspäivät Otavassa Etelä-Savon ammattiopistossa. Ne ovat muodostuneet jo perinteisiksi yhteiseki tapaamiseksi. Päivät kiertävät ympäri Suomea ja kukin oppilaitos vuorollaan ottaa "kopin" ja vastuun päivien järjestämisestä. Koulutuspäivillä käsitellään hyvin ajankohtaisia teemoja kotieläintuotantoon liittyen, mutta myös opetuksen ajankohtaisia kysymyksistä keskustellaan.
Ensimmäisenä päivänä tuli hetimmiten selväksi, että ainoastaan jatkuva muutos on pysyvää. Kuulimme prof Marketta Rinteen katsauksen, miten eläinten ruokintasuosituksia päivitetään. Muutos koskee lähes jokaista kotieläinlajia. Esimerkiksi märehtijöisen energiajärjestelmän perustama oleva tuttu RY korvataan megajouleilla, sonnien energiasuosituksia lisätään, minkeille tulee kuntoluokitus ja lampaille kivennäissuosituksia jne. Nämä muutokset aloittavat melkoisen opettajien tietojen päivitystarpeen. Samalla oppimateriaalit täytyy päivittää ja uudistaa.
Samalla kuitenkin MTT kehittää uusia palveluita opetuksen avuksi. Tällainen on esimerkiksi rehuarvolaskuri. Marketta Rinnen totesikin, että opettajat ovat avainasemassa antamassa palautetta kehittäjille ja toisaalta viemässä tietoa opiskelijoille ja viljelijöille.
Kuulimme myös kiinnostavaa ja aina ajankohtasita tietoa eläinten hyvinvointiin liittyvistä kysymyksistä. Kuulijoille välittyi vakuuttavasti tietoa siitä, miten vakavasti eläinten hyvinvointikysymyksiin suhtaudutaan ja miten paljon tutkimusta on meneillään eläinten hyvinvointia edistävistä asioista.
Päivän päätteeksi vaihdettiin ajatuksia, miten uusi tutkinnon peruste on otettu käytännössä vastaan. Tutkailtavana oli maatalousalan perustutkinnon ensimmäinen tutkinnon osa "Työskentely maatalousalalla". Samoihin ammattitaitoavaatimuksiin pääsi hyvinn eri tavoin. Juuri sen vuoksi olikin kiinnostavaa kuulla, minkälaisiin ratkaisuihin eri oppilaitokset olivat päätyneet. Hyvin samansuuntaisesti tutkinnon osa toteutetaan pääasiassa käytännön töissä opetusmaatilaa hyödyntäen. Silti vain harvoin tutkinnon osan arviointiin oli sisällytetty ammattiosaamisen näyttöä muuta kuin tutkinnon osassa vaadittava osuus eli traktorin ajataidon osoittaminen. Herääkin kehittämiskysymyksenä, miksi näin työvaltaisena toteutettua tutkinnon osaa ei arvioitaisi kokonaan ammattiosaamisen näytöllä, kun siihen tuntuu kaikissa oppilaitoksissa olevan hyvät edellytykset.
Toinen seikka joka nousi esiin, oli ensimmäisen ammattiosaamisen näytön ajankohta. Valtaosalla oppilaitoksia se on vasta ensimmäisen kesän tuntumassa - ja se on kyllä aivan liian myöhään. Mikään tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksista ei edellytä kiinnittämään sitä esim. kasvukauteen. Näin ollen opiskelijan tulisikin saada ammattiosaamisen näytön arviointi jo ensimmäisen syksyn aikan ko tutkinnon osasta. Ammattitaitovaatimukset ovat asetettu aloittelevan tasolle ja ne ovat saavutettavissa heti ensimmäisenä syksynä. Myös opiskelijan oikeuturvan ja opiskelun motivaation kannalta tärkeää, että ensimmäisen arvosanan saisi nopeammin kuin vuodessa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti