torstai 2. joulukuuta 2010

Ammatillista tutkintojärjestelmää uudistetaan

OKM:n tiedote:
"Opetus- ja kulttuuriministeriön ohjausryhmä esittää ammatillisen tutkintojärjestelmän uudistamista. Ehdotukset luovutettiin opetusministeri Henna Virkkuselle torstaina.

Ehdotuksen mukaan ammatillista tutkintojärjestelmää tulisi kehittää tiiviissä yhteistyössä työelämän kanssa, jotta tutkinnot vastaisivat työelämän tarpeita ja niiden edellyttämää osaamista voisi hyödyntää useammassa kuin yhdessä työpaikassa. Tutkintorakenteeseen kuuluisi jatkossakin kolme tutkintotyyppiä (ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot), mutta eri tutkintotyyppien tutkinnoille määriteltäisiin nykyistä tarkemmat kriteerit. Tutkintojen koostumista tutkintojen osista vahvistettaisiin, jotta tutkintojen avulla on mahdollista reagoida nykyistä ketterämmin osaamistarpeiden muutoksiin.

Ohjausryhmä esittää, että ammatillisten tutkintojen ja tutkintorakenteen uudistamistarve arvioitaisiin vuosittain. Arvioinnin pohjalta uudistetaan ensisijaisesti tutkintojen perusteita ja tarvittaessa myös koko tutkintorakennetta.
Ohjausryhmä esittää, että opetus- ja kulttuuriministeriö päättäisi ammatillisesta tutkintorakenteesta ja siihen kuuluvista tutkinnoista yhtenä kokonaisuutena samassa asetuksessa. Samalla tutkintojen nimiä muokattaisiin yhtenäisemmiksi alan tai toiminnon lähtökohdista ja pääsääntöisesti kaikkiin tutkintotyyppeihin muodostettaisiin tutkintonimikkeet.

Saman alan tutkintotyypit, tutkinnot ja niiden osat muodostaisivat yhden yhteisen tutkinnon osien kokonaisuuden. Tutkinnon muodostumissääntöjen kautta määriteltäisiin kunkin tutkintotyypin ja tutkinnon vaatimat suoritukset. Kaikkien ammatillisten tutkintojen ja niiden osien laajuus olisi määriteltävä ECVET-pisteinä. ECVET on ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten eurooppalaisen siirtojärjestelmä, jonka avulla pyritään helpottamaan tutkintoa suorittavien henkilöiden oppimistulosten siirtoa, tunnustamista ja keräämistä. ECVET-pisteiden käyttö mahdollistaisi tutkinnon muodostumissääntöjen selkeän määrittelyn sekä erilaisten tutkinnon osien yhdistelyn ja vertailun.

Tutkintojärjestelmän joustavuuden lisäämiseksi esitetään valinnan mahdollisuuksien lisäämistä kaikkien tutkintotyyppien tutkintojen perusteissa niin, että joustavat valinnat eri alojen, tutkintotyyppien ja tutkintojen välillä ovat mahdollisia. Lisäksi esitetään, että ohjauksen, rahoituksen ja koulutustarjonnan avulla kannustetaan opiskelijoita suorittamaan yksittäisiä tutkinnon osia koko tutkinnon asemesta silloin, kun opiskelijalla on jo aiempi ammatillinen tutkinto ja hän päivittää osaamistaan."

Lopuuraportti löytyy seuraavasta linkistä:

http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/artikkelit/tutke/index.html

Ei kommentteja: